reklama

Ako porozumieť svojmu susedovi I.

Prijať Róma za suseda je pre majoritu veľmi ťažké. Predstava rómskeho suseda sa spája s vidinou problémov, špiny a hluku. Ale tí, ktorí poznajú Rómov nielen z televízie, vedia, že realita je iná. Samozrejme, v závislosti od sociálnej a spoločenskej skupiny, do ktorej tento človek patrí. Mám veľa rómskych priateľov, často ich a rada navštevujem a musím podotknúť, že aj náš nerómsky televízny štáb po niekoľkých návštevách medzi Rómami zmenil názor na komunitu. Pokúsim sa to veľmi zjednodušene vysvetliť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)

Čistota

Predsudok, že Rómovia sú špinaví, vyplýva často z odlišného vnímania čistoty. Hoci si to len málo Rómov uvedomuje a vie to nejako zdôvodniť, má ich vnímanie čistoty veľa spoločných prvkov s tým, ako sú tieto pojmy a veci vnímané v ich pravlasti.
Najlepšie sa to dá dokumentovať na starostlivosti o šatstvo.
Obyčajne sa perie denne, aby sa prostredníctvom odevu neprenášali nakázy. To je dôvod, prečo sa nekladie veľký dôraz na to, aby sa odev nezašpinil. Večer sa aj tak operie a pri praní sa zbaví všetkých nečistôt a choroboplodných zárodkov.
Aj v rómskych domácnostiach je pranie denným rituálom. Ak to ekonomické podmienky nedovolia, tak hoci len v čistej vode. Denné pranie je základom čistoty odevov.

Pre tých, ktorí sa trošku orientujú v rómskej komunite, nie je ťažké zistiť aj v cudzom prostredí, kde bývajú Rómovia. Väčšinou podľa toho, že všade okolo ich obydlí je povešaná bielizeň. Neraz na prvý pohľad veľmi chaoticky. Bielizeň totiž Rómovia vešajú všade. Najčastejšie rovno pod okná, pred domy, na okraj osady. Hoci podvedome tak robia preto, aby zdôraznili svoju poriadkumilovnosť a čistotu, efekt v tejto bezslovnej komunikácii s Nerómami je však opačný.
Pýtali sa nás Rómovia pri jednej návšteve, prečo Nerómovia neprídu nikdy do osady. "Lebo si o vás myslia, že ste špinaví," odpovedali sme im. "Ako to môžu vedieť, keď tu nikdy neboli?" rozčúlil sa jeden starší pán. "Pozrite sa," vysvetľovali sme im. "Prali ste včera? Kde ste povešali bielizeň? Na ploty, pred chatrče, pred bytovku… všade je povešaná. Ale od cesty to vyzerá, akoby tu bolo porozhadzované. Videli ste, kde vešajú bielizeň Nerómovia u vás v dedine?" Vtedy sa zamysleli a povedali: "Nad tým sme nikdy nepremýšľali…"Nikdy nie pred domom, ale za ním, Tak, aby bolo čo najviac skryté. Vidíte, a stačilo by iba urobiť priestory na vešanie nie hneď pri ceste, ale za barákom, kde to tak nebije do očí…"

Hoci je prístup v rómskych komunitách k čistiacim prostriedkom ťažší, krásne opraté a vybielené košele, v ktorých vychádzajú Rómovia zo svojich domčekov, sa zdá niekeďy ako malý zázrak. Ale je to tak. Ako zo škatuľky sú ráno aj rómske deti. Na rozdiel od našich nerómskych ich však počas dňa nikto neokrikuje, aby sa neušpinili. Nikto ich neobmedzuje v pohybe. Lebo oni neslúžia svojmu odevu, ale odev im. Večer sa to aj tak operie…

Jedlo

Keď Ministerstvo práce prišlo s návrhom príspevku na stravu pre rómske deti, objavili sa v niektorých médiách články o tom, že rómske deti odmietajú jedlo, dokonca ho aj vyhadzujú. Vo verejnosti to vzbudilo dojem, že si Rómovia nevedia vážiť pomoc. Naozaj je to tak?

Bohužiaľ, aj v tomto prípade sa stalo len to, čoho sme väčšinou svedkami. Nikto sa totiž nezaujímal o stravovacie návyky komunity. Jednoducho sme im doniesli to, čo jedávame aj my.
V rómskej komunite je však vzťah k jedlu odlišný a tradičné vnímanie potravy, hoci z dnešného pohľadu nie celkom zdravej, pretrváva. Teda neraz rozhoduje nie hlad, ale tradícia. V čom spočíva?

Uchovávanie potravín

Potraviny, pokiaľ sa hneď neskonzumujú, sa vyhadzujú. Tento zvyk v rómskych komunitách trvá dodnes a to predovšetkým v tých najchudobnejších a najsegregovanejších. Ani dnes tu Rómovia, hoci majú chladničku, potraviny neskladujú. Čo sa nespotrebuje v ten deň, ide preč. Je to v podstate dodnes, v osadách, kde je len veľmi nízka úroveň hygieny, jeden zo spôsobov ako zabrániť väčším epidémiám. Dokonca aj v integrovaných rodinách, kde je chladnička bežnou súčasťou výbavy kuchyne, sa jedlo neskladuje a zásadne sa nekonzumuje na druhý deň. Rómovia považujú Nerómov za špinavých práve preto, že dokážu skladovať potraviny v chladničke a v mrazničke aj niekoľko dní a potom ich skonzumovať.
V mnohých rómskych rodinách hlavne na vyššom sociálnom stupni som sa stretla s tým, že stravu pripravujú ako kóšer. To znamená, že osobitne používajú kuchynské nástroje na prípravu mäsitých a ostatných jedál.

Skladba potravín

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


Odlišná je aj skladba konzumovanej potravy. Občas, keď chceme zažartovať, hovoríme, že Róm, keď nemá mäso, je nervózny. Mäso, hoci málo kvalitné, alebo dokonca v subštandardných komunitách odpadové, je základom každodennej stravy. Pripravuje sa však veľmi jednotvárne. Zelenina sa takmer vôbec nepoužíva. Tam, kde je nedostatok peňazí, prevládajú múčne jedlá a hlavne chlieb. Zákusky sa pečú málokedy.

Stretli sme sa v praxi s prípadmi, keď vypukli takmer neriešiteľné konflikty medzi Rómami a nerómskymi pracovníkmi v treťom sektore (myslíme ľudí riadiacich rôzne projekty v teréne) práve kvôli nepochopeným odlišnostiam v stravovacích návykoch. Volali nás napríklad veľmi nástojčivo do komunity, kde Rómovia obviňovali organizáciu poverenú dodávať stravu starším ľudom, že ich jej pracovníci okrádajú. Pri návšteve v komunite, ktorá bola síce segregovaná, ale životným štandardom na bežnej vidieckej úrovni - pekné murované domy, infraštruktúra ap. - nám ukazovali balíčky hrachu, o ktorom tvrdili, že je nepoužiteľný. Preto sme skontrolovali dátum expirácie. Ten bol o dva roky. Až v ďalšom rozhovore vysvitlo, že sušené strukoviny sa v komunite nikdy nekonzumovali a nikto im nevysvetlil, že hrach je potrebné pred použitím namočiť. Keďže to nevedeli, boli nahnevaní a cítili sa podvedení. Pritom stačilo tak málo: päť minút, ktoré im ľudia z mimovládky mohli venovať. Konflikt, ktorý vtedy vznikol, sa ťahá dodnes…a nedôvera k mimovládke trvá.
Podobne je to aj s cestovinou. Ani tá sa hlavne v komunitách segregovaných takmer nepoužíva (okrem rezancov). Preto, keď deti v jednej osade na východe republiky dostali v škole špagety, odmietli ich jesť, ale hamburger s tou najlacnejšou salámou bol pre nich lahôdkou. Učitelia a pracovníci obecného úradu sa hnevali, Rómovia nechápali, prečo. Aj tu stačilo päť minút.

Chcem povedať, že samotní Rómovia medzi sebou, sa navzájom podceňujú práve preto, že jedni druhých nepokladajú za čistých (čistotných). Ten, kto nie je čistý, je degeš. Nie je považovaný za Róma, ale za akúsi spodinu spoločnosti. Pritom často je rozdiel medzi tým, čo je v chalupe, a tým, čo je pred ňou.
Na jednom seminári pred niekoľkými rokmi som pracovala s mladými Rómami zo strednej vrstvy. Žili v bytoch v paneláku, veľmi pekne, pochádzali z rodín, kde bol všade niekto zamestnaný, mali stredné školy. Táto mládež bola však nezamestnaná a jedinou šancou ako získať prácu pre nich bolo robiť sociálne služby pre rómsku komunitu.
Hrozne sa tej predstave bránili. Hovorili mi o tom, ako nie sú schopní vstúpiť do chatrčí a že to nezvládnu. Bolo z nich cítitť odpor voči týmto ľuďom. Presvedčila som ich, aby išli do osád, ale aby nezostali niekde na kraji ale vstúpili do chatrčí. Že tam nájdu iný svet. Poslúchli ma. O pár dní mi volali, že som mala pravdu. Hoci bola v domčekoch chudoba, bolo tam všade upratané a všetko na svojom mieste, hoci nečakali žiadnu návštevu. Táto partia dodnes pracuje v programoch zameraných na sociálny servis pre sociálne slabé rómske komunity.


Poznámka pre tých, ktorí nevnímajú rozdiel medzi príčinou a následkom a v argumentácii si ich zamieňajú:
1. ak hovorím o rómskej komunite, hovorím o strednej vrste, ktorá žije na vidieku resp. v mestách (ale nie v getách). Ak hovorím o osade, osobitne to zdôraznim. Tým netvrdím, že casť komunity, ktorá žije v subštandarných podmienkach, nie je problémová.
2. Mám rómskych susedov a žijem v lokalite, kde žije veľa rómskych rodín. Keď sa ráno zobudím, pod oknom počujem rómčinu ☺
3. Všimnite si titulok článku: ako POROZUMIEŤ svojmu susedovi nie ako NEPOROZUMIEŤ svojmu susedovi ☺
4. Vtip o tom, ktoré tri najstrašnejšie slová môže človek ráno počuť, poznám.



Časť tohto textu bola v minulosti publikovaná pre potreby samosprávy. Vzhľadom k tomu, že ide o problematiku, ktorá je podľa mňa zaujímavá a málo ľudí ju pozná, požiadala som správcu stránky o možnosť prevziať časť textu. Ten som doplnila novými informáciami. Za pochopenie ďakujem. Nabudúce si povieme niečo o tom, akú prvú otázku položia Rómovia pri narodení dieťaťa a čo je krásne …


Kristína Magdolenová

Kristína Magdolenová

Bloger 
  • Počet článkov:  34
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Ľudia odmietajú to, čomu nerozumejú, tvrdil Cicero. Život ma naučil, že sa na tom ani po storočiach nič nezmenilo. Zoznam autorových rubrík:  Tradície a životný štýlPríbehyĽudiaRozhovoryHistóriaFotografieINÉNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu