reklama
Miesto pre vašu tvorbu. Staňte sa súčasťou komunity
Kristína Magdolenová

Kristína Magdolenová

Bloger 
  • Počet článkov:  34
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Ľudia odmietajú to, čomu nerozumejú, tvrdil Cicero. Život ma naučil, že sa na tom ani po storočiach nič nezmenilo. Zoznam autorových rubrík:  Tradície a životný štýlPríbehyĽudiaRozhovoryHistóriaFotografieINÉNezaradenéSúkromné

reklama

Príbehy

Vieš, mamina, u vás dospelých je všetko iné…

Kristína Magdolenová

Vieš, mamina, u vás dospelých je všetko iné…

Posťažovala sa mi známa. Jej syn prišiel domov s modrinou pod okom. Na otázku, čo sa stalo, nechcel dlho odpovedať. Nakoniec to zo seba dostal. Zbil ma …

  • 14. sep 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 465x
  • 9
Ako sa vraždia motýle I.

Kristína Magdolenová

Ako sa vraždia motýle I.

Točili sme film o jednej dedine. Teda presnejšie o rómskej osade. Chodila som tam už dlhšie a poznala kopec ľudí. Vždy s nimi bola sranda. Mali svoj vlastný pohľad na svet, ktorý ma niekedy udivoval, prekvapoval I šokoval. Ale nebolo v tom nič zlostné. Bola to vždy len iná sociálna skúsenosť týchto ľudí, iný prístup k informáciám a tiež jednoduchý sedliacky rozum ako prežiť.

  • 2. sep 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 526x
  • 45
Ako každý iný II.

Kristína Magdolenová

Ako každý iný II.

Miro je o desať rokov mladší ako ja. Zdalo by sa, že je to také ucho. Občas sme si zavolali a išli spolu na kávu. Len tak si pokecať. V poslednom čase to však už neboli drby o rodine a tak. Zdalo sa mi, že sa niekde stráca pred mojimi očami.

  • 26. aug 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 215x
  • 6
Ako každý iný

Kristína Magdolenová

Ako každý iný

Deň ako každý iný, pomyslel si Cyril pri pohľade z okna. Po včerajšom daždi bola na chodníku blato. Vedel, že ráno sa predĺži o nejakých tridsať minút. Teda kým poprenáša deti na zastávku autobusu.

  • 26. aug 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 998x
  • 2
Zachránili ich košele pre kňazov

Kristína Magdolenová

Zachránili ich košele pre kňazov

Viete si predstaviť rádovu sestru, ktorá stojí na čele viac ako desaťtisícovej komunity prisťahovalcov? Komunity, ktorá ešte pred rokmi bola hrozbou celého regiónu – charakteristická vysokou kriminalitou, drogovou závislosťou, záškoláctvom? Ťažká, avšak reálna predstava. Práve obraz rádovej sestry Terezy a jej životný príbeh je ukážkou toho, ako pristupovať k sociálnej práci v ohrozených komunitách.

  • 16. aug 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 485x
  • 10
reklama
Omše na Poštárke aj ako bábkové divadlo

Kristína Magdolenová

Omše na Poštárke aj ako bábkové divadlo

V októbri minulého roka bola na sídlisku Poštárka v Bardejove otvorená budova výchovno-vzdelávacieho centra sv. Jána Bosca. Túto budovu postavili saleziáni s pomocou niekoľkých sponzorov a slúži aj ako základná škola pre deti zo sídliska Poštárka v Bardejove. Je to čisto rómske sídlisko, kde žije okolo tisícky obyvateľov. Na uvedenom sídlisku sme pred časom pripravovali reportáž o činnosti saleziánov, ktorí tu odviedli úžasnú prácu. Rada sa sem vraciam, lebo tu atmosféru je možné zažiť len na niekoľkých miestach na Slovensku. Prinášam záznamy z uvedených reportáží:

  • 12. aug 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 167x
  • 1
Dodržiavanie predpisov alebo rasizmus?

Kristína Magdolenová

Dodržiavanie predpisov alebo rasizmus?

Bola to taká obyčajná rodinná návšteva. Môj dobrý známy –občan Švajčiarska – pricestoval na moje pozvanie na Slovensko. Prišiel aj s dvomi deťmi. Dlho som ich pozývala, ale akosi nám to nevychádzalo. Toto leto si konečne prišli pozrieť Bratislavu.

  • 10. aug 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 512x
  • 50
Etnická príchuť humoru alebo: čo všetko je na smiech

Kristína Magdolenová

Etnická príchuť humoru alebo: čo všetko je na smiech

Dostala som v jednom rozhovore otázku, ktorý je môj najobľúbenejší vtip o Rómoch. V podstate až v tej chvíli som si uvedomila, že ja neviem resp. si absolútne nepamätám žiaden vtip o Rómoch. Je pravda, že veľa o nich rozprávam, ale podstatou môjho rozprávania sú autentické príbehy a zážitky.

  • 25. júl 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 279x
  • 22
Markizácky hot-dog o Tornali zaváňa manipuláciou či neschopnosťou?

Kristína Magdolenová

Markizácky hot-dog o Tornali zaváňa manipuláciou či neschopnosťou?

Skvelú ukážku toho, ako môže neinformovaný novinár zavádzať verejnosť a často aj postaviť verejnú mienku proti efektívnemu a správnemu riešeniu, predviedla redaktorka Markízy po návšteve splnomocnenkyne vlády SR pre rómske komunity Aniny Botošovej v Tornali (20. júla 2007). Keby som tam ako novinárka nebola prítomná, asi by som o novej splnomocnenkyni nemohla mať dobrú mienku. Keby som bola obyčajný divák, ktorý má tisíc vlastných problémov, mohla by som konštatovať len stare známe o všetkých “cigánoch”… A pritom práve v Tornali urobila Botošová to, na čo všetci čakajú a čo by mohli podporovať: vnímanie Rómov ako občanov krajiny. Do Tornale totiž neprišla riešiť tých, ktorí nechcú, ale tých, ktorí chcú. To nám však redaktorka Markízy akosi zabudla povedať.

  • 22. júl 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 989x
  • 0
Starý múdry Cicero: svet sa naozaj nezmenil

Kristína Magdolenová

Starý múdry Cicero: svet sa naozaj nezmenil

Teším sa, keď udalosti bežného dňa potvrdia, že veci sa dejú aj inak, ako len podľa schém, ktoré máme zakotvené v našich hlavách. Jednoducho povedané: keď sa nepotvrdia predsudky.

  • 20. júl 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 381x
  • 3
reklama
Najlepší novinár je neinformovaný novinár?

Kristína Magdolenová

Najlepší novinár je neinformovaný novinár?

V rámci publikovania mojich skúseností z práce novinárov vo vzťahu ku rómskej komunite som už pomenovala rôzne prípady. Nechcem hovoriť o všetkých. Zažila som však naozaj všeličo. Od naháňania škandálov, ktoré vôbec neexistovali, ale si ich vymysleli editori, až po podplácanie.

  • 19. júl 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 289x
  • 5
Máš právo… nebyť sám sebou

Kristína Magdolenová

Máš právo… nebyť sám sebou

Môj známy často spomína na deň, keď nastúpil do práce. Jeho šéf ho priviedol na poradu a povedal. To je náš nový kolega. Hoci je to mladý, pekný a vždy elegantne upravený človek, prvé, čo všetci v miestnosti urobili bolo, že siahli na svoje tašky a kabelky. Dôvod? Lebo je Róm.

  • 4. júl 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 595x
  • 44
Je to môj Otec, keď nerozpráva mojim jazykom?

Kristína Magdolenová

Je to môj Otec, keď nerozpráva mojim jazykom?

Dnešné nedeľné dopoludnie som ako vždy, keď som v Košiciach a mám trošku času, trávila na Luniku IX. Nie, nie je to profesionálna deformácia. Chodím tam z niekoľkých dôvodov: po prvé preto, lebo ľudia, korí sa tam stretávajú, sú super a cítim sa tam dobre. Hoci majú hrozné problémy v živote, vedia zo seba vydať veľa pozitívnej energie. Po druhé tam chodím kvôli rómčine, pretože tam káže (dúfam, že to smiem povedať ) môj veľmi dobrý známy rómsky pastor Lacko Duna.

  • 1. júl 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 896x
  • 7
Dávajme Rómom mená…

Kristína Magdolenová

Dávajme Rómom mená…

Nepatrím k aktivistom. Toto slovo nielen odmietam, ale priam sa ho bojím. Ale ako novinárka sa snažím nebyť povrchná a ísť ku koreňu veci. Keďže sa venujem len jednej téme – rómskej – mám dosť času na štúdium, na možnosti porovnávania, zbierania informácií. Vraciam sa na miesta, ktoré ma zaujali, aby som videla, ako sa veci menia. Nevidím veci ružovo (snažím sa o to) a netvrdím, že všetko sa dá riešiť jednoducho. Spolu s kolegami prichádzame do komunít a dnes už môžeme týmto ľuďom povedať, aj čo sa nám na nich nepáči, kde robia chyby. Ale tam, kde je evidentné, že sú títo ľudia obeťami, nemôžeme mlčať.

  • 29. jún 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 368x
  • 14
Rasizmus ako pridaná hodnota v médiách III.

Kristína Magdolenová

Rasizmus ako pridaná hodnota v médiách III.

Hoci sa zdá, že písať či točiť reportáž o Rómoch na Slovensku je jednoduché, realita je iná. Niekedy k tomu treba aj dosť odvahy. Ani nie tak však odvahy vstúpiť do komunity, ako odvahy prekonať svoj vlastný strach. Presvedčili sa o tom aj dva televízne štáby z Francúzska.

  • 28. jún 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 241x
  • 7
reklama
Potrebujú Rómovia súcit?

Kristína Magdolenová

Potrebujú Rómovia súcit?

Ostatný víkend som ako obyčajne strávila v teréne medzi Rómami. V osade neďaleko Košíc žije v zlých podmienkach niekoľko stoviek ľudí. Ale stretnutie bolo venované skôr spomienkam. Prišlo pár rómskych poslancov, ľudí z terénu, aby spomínali. Samozrejme, hovorilo sa o Rómoch. O tom, ako by to všetko malo a mohlo byť…

  • 28. jún 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 903x
  • 22
Rasizmus ako pridaná hodnota v médiách II.

Kristína Magdolenová

Rasizmus ako pridaná hodnota v médiách II.

Novinári pracujú pod stresom. O tom nikto nepochybuje. Málokto pochybuje aj o tom, že často nemajú ani šancu pochopiť podstatu problému, o ktorom píšu. Nemajú ju preto, lebo nemajú čas sa vzdelávať. Musia písať. Sú hodnotení podľa počtu riadkov, resp. musia zvádzať boje s editormi, aby sa ich článok vôbec do novín dostal. Najhoršie je to s tými zahraničnými novinármi, ktorí chcú na Rómoch urobiť kariéru. Veď čo už môže byť jednoduchšie ako prísť na Slovensko a napísať o slovenských Rómoch?

  • 28. jún 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 847x
  • 11
Rasizmus ako pridaná hodnota v médiách I.

Kristína Magdolenová

Rasizmus ako pridaná hodnota v médiách I.

Médiá, a nielen slovenské, (tie z môjho porovnania relatívne vychádzajú ešte veľmi dobre) vyhľadávajú témy, ktoré by šokovali, pritiahli diváka, čitateľa, poslucháča aj za cenu oklieštenia reality. Informácia je dnes totiž produkt na predaj rovnako ako ponožky. Avšak zatiaľ čo kvalitu ponožiek vieme posúdiť, kvalitu informácie ohodnotiť často nedokážeme. Nie preto, žeby sme toho neboli schopní, ale preto, že nám je podávaná len ako obrázok z virtuálneho sveta. Teda to, čo nakoniec posudzujeme a hodnotíme, nie je realita, len jej výsek cenzúrovaný jej autorom. Ako to vyzerá v praxi vo vzťahu k rómskym komunitám? Pokúsim sa zaspomínať si na pokračovanie na niekoľko takýchto zážitkov.

  • 25. jún 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 591x
  • 12
reklama
SkryťZatvoriť reklamu